Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Oktober er Stopptober

Kanskje disse momentene vil hjelpe deg til å slutte…..

Vi oppfordrer alle om å bli med på Stopptober. Enten ved å slutte med røyk eller snus, eller ved å støtte en som slutter.

Snart er det ferie - tips til matvaner

Kanskje dette er nyttig for deg?

Små grep for sunnere valg på farten

Bra mat, rikelig med vann, aktive pauser og hvile når du trenger det, er små grep for å ha det bedre på veien. Her er noen tips: 

  • Måltider med mer fullkorn, fisk, grønt, frukt og bær gir deg bra drivstoff. Har du sett at mange utsalgssteder nå tilbyr dette?
  • Grove baguetter/sandwich/wraps med pålegg er lettvint å spise
  • Vann er den beste drikken når du er tørst, bør tilbys til all mat og er enkelt å ha med seg
  • Spør etter sunnere alternativ når du handler mat på farten
  • Vil du selv bestemme når og hva du skal spise; ta med niste som grov brødmat, salat, fiskekaker, frukt/grønt, bær, salat i boks eller annet sunt og godt.
  • Er du trøtt eller sliten når du kjører?  – stopp og gå/løp rundt bilen.
  • Og når du likevel stopper: strekk på beina og gi kroppen et avbrekk fra sittingen. Gå gjerne en kjapp tur i fem minutter. Med nok hvile og søvn er du en bedre sjåfør. 

Trafikksikkerhet

Skolebesøk

Skånland kommune jobber med trafikksikkerhet og holdningssskapende arbeid.

I den forbindelse har kultur-og folkehelsekoordinator vært på skolebesøk og delt ut reflekser og snakket litt om viktigheten av refleksbruk.

Her ser vi noen bilder av de flotte elevene ved Grov, Sandstrand og Skånland skole

Nå blir det enklere å ha kontroll på saltet

Bedre merking gjør det nå enklere å se hvor mye salt en matvare inneholder

​Nå skal ferdigpakkede matvarer merkes med salt i næringsdeklarasjonen. Saltet angis per 100 gram matvare.

– Bedre merking av salt gjør det enklere for forbrukeren å sammenligne saltinnholdet i ulike produkter og ta gode valg.

Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk